Więcej

    Społecznie zaangażowani w myśl najważniejszych wartości

     

    Najnowsze informacje o XXI Gali Nagród Złoty OTIS

    Rozmowa z Oliverem Koehncke, Dyrektorem Generalnym Boehringer Ingelheim w Polsce.

    Jaka jest misja firmy Boehringer Ingelheim?

    Firma Boehringer Ingelheim na całym świecie od ponad 130 lat angażuje się w działania na rzecz innych będąc partnerem dla lekarzy, pacjentów i społeczeństwa. Naturalnym jest, że ważne są dla nas biznesowe aspekty naszej działalności, ale z drugiej strony zawsze staramy się obserwować otaczający nas świat, jego problemy i pojawić się tam, gdzie potrzebna jest jakakolwiek pomoc. Mamy bardzo mocno ugruntowany system wartości, takich jak szacunek, empatia czy zaufanie, co staramy się pokazywać każdego dnia, zarówno wewnątrz organizacji, jak również w relacjach z innymi ludźmi. Częścią naszej misji jest wspieranie tych, którzy dostali od życia trochę mniej. Zależy nam na pokazaniu im, że nawet jeśli początkowo coś wydaje nam się nierealne, nieosiągalne, to dzięki motywacji i wykorzystywaniu wszystkich możliwości każdy cel można osiągnąć.

    Obecnie wiele firm chętnie angażuje się w różnorodne działania prospołeczne.

    Jak pomaga Boehringer Ingelheim?

    To prawda. Temat jest dość modny, a wszelkie inicjatywy niesienia pomocy z pewnością potrzebne. Najczęściej wsparcie udzielane jest w postaci darowizn finansowych, ale naszym zdaniem, nie zawsze do końca wiemy, co stanie się z tymi środkami i czy trafią one dokładnie tam, gdzie chcieliśmy je przekazać. Jako firma rodzinna nieco inaczej podchodzimy do tego, jak wspierać społeczeństwo. Chcemy docierać do konkretnych osób, aby poznać ich problemy i potrzeby, a następnie skupiać się na działaniach pozwalających znaleźć właściwe rozwiązania i pomoc. Wsparcie finansowe jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne, niemniej jednak bardziej wartościowe jest obcowanie z tymi ludźmi, stworzenie im poczucia zrozumienia, budowanie akceptacji i motywacja do działania. Poprzez emocjonalne zaangażowanie nasi pracownicy uczą się pewnej dojrzałości i wrażliwości, kształtują w sobie pokorę, co w konsekwencji bardzo mocno wpływa na ich rozwój osobisty. Wszyscy zgodnym głosem podkreślają, że organizowane przez naszą firmę aktywności są bardzo cennym doświadczeniem.

    Firma inwestuje energię i czas w młode pokolenie?

    Naszym największym projektem, w który angażują się wszyscy pracownicy BI Polska jest VTI Day (Value through Innovation Day). To jeden dzień w roku, kiedy zamiast na codziennych biznesowych obwiązkach, skupiamy się na ludziach potrzebujących przede wszystkim uwagi i wsparcia. Od wielu lat w kręgu naszych zainteresowań jest najmłodsza grupa społeczeństwa ? dzieci i młodzież w domach dziecka. Są to często trudne środowiska, doświadczenia tych młodych ludzi bywają bolesne i dlatego tak ważne jest, aby poświęcić im trochę czasu. Dzieci nie mają wzorców, inspiracji i wsparcia nawet w codziennych prostych sprawach. Dlatego ten czas, który spędzamy razem z nimi jest dla nich niezwykle cenny.

    W jaki sposób pomagacie tym dzieciom?

    Nasze projekty zaczynaliśmy od drobnych prac remontowo-budowlanych w kilku placówkach w Polsce. Chcieliśmy w ten sposób stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do życia. W trakcie tych akcji dzieci były obecne w placówkach i dało się zauważyć ich ciekawość i chęć kontaktu z nami. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, zdecydowaliśmy się zmienić koncepcję akcji i zorganizować aktywności wspólne dla naszych pracowników i dzieci. Ponieważ zespół BI pracuje na terenie całej Polski, nawiązaliśmy współpracę z kilkunastoma ośrodkami w kraju. Co roku wracamy do nich z nowymi pomysłami i pozytywną energią, ponieważ wierzymy, że tylko długotrwała inicjatywa daje realny obraz wsparcia. Każdorazowo staramy się łączyć ze sobą kilka elementów m.in. edukację i dobrą zabawę oraz radość samego przebywania ze sobą. Wspólnie z wychowawcami i kierownictwem placówek szukamy ciekawych obszarów, które warto poruszyć.

    Ponieważ jesteśmy firmą farmaceutyczną i naszym celem jest zdrowie, zależy nam, aby pokazać dzieciom, jak w prosty sposób można zadbać o siebie, swoje dobre samopoczucie i kondycję. Poprzez aktywności sportowe pokazujemy im różnorodne formy ruchu. Dodatkowo współzawodnictwo uczy zwyciężania, godzenia się z porażkami, a także zasad zdrowej rywalizacji. Dzieci są bardzo otwarte i dzięki takim aktywnościom można odkryć ich talenty. Podczas zorganizowanych warsztatów kulinarnych zależało nam na pokazaniu, że nawyki żywieniowe, jakie wyrobią sobie w dzieciństwie, będą miały bardzo duży wpływ na ich kondycję i zdrowie w dorosłym życiu ? dlatego trzeba zwracać uwagę na swoją dietę. Wspólne gotowanie pozwoliło odkryć potencjał i smak wielu warzyw i owoców, a także innych potraw, które dzieciakom bardzo smakowały i teraz częściej niż po chipsy sięgają po marchewkę! Niektórzy odkryli również w sobie nową pasję i być może kiedyś zostaną kucharzami albo dietetykami.

    Inne obszary, jakie udało nam się zrealizować to m.in. ekologia i dbanie o środowisko. Strzałem w dziesiątkę okazały się również warsztaty z pierwszej pomocy, podczas których dzieci dowiedziały się, jakie są zasady udzielania pomocy, a następnie przećwiczyły niektóre elementy na manekinach.

    Dzięki takiej działalności pracownicy też się czegoś uczą?

    Nasi pracownicy są bardzo otwarci i podczas tych akcji chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Bardzo nas cieszy entuzjazm i nieskrywana radość, jaką dzieci czerpią z tych wspólnych chwil. To niezwykle emocjonalne przeżycia dla wszystkich uczestników, dzięki którym jako firma uczymy, co jest w życiu ważne. Wspieranie innych daje satysfakcję, ustawia wartości i uczy szacunku.

    Nie zapominacie też o seniorach i zwierzętach?

    W swoich działaniach nie zapominamy o osobach starszych, które tak naprawdę bardziej niż wsparcia materialnego potrzebują towarzystwa. Dlatego też w ramach akcji VTI Day odwiedzamy domy seniorów, aby ich mieszkańcy chociaż ten jeden dzień mogli spędzić inaczej. Razem gramy na instrumentach, tańczymy, słuchamy ich historii ? te chwile są dla nich bardzo wartościowe.
    Zajmujemy się także zwierzętami ze schronisk ? pielęgnujemy je, zabieramy na spacery, przygotowujemy im budy na zimę.

    Naszym akcjom towarzyszy zawsze wsparcie finansowe bądź rzeczowe dla odwiedzanych placówek. Niestety środki z budżetu państwa wystarczają na ogół na zaspokojenie podstawowych potrzeb, dlatego staramy dowiedzieć się, czego brakuje w placówkach i te luki wypełniać. Zakupiliśmy dużo sprzętu sportowego, który ma zachęcić dzieciaki do ruchu, doposażyliśmy kuchnie i sale lekcyjne, schroniskom przekazaliśmy karmę dla czworonogów.

    Firma pojawia się tam, gdzie akurat jest taka potrzeba?

    ?i często zostajemy tam na dłużej. Przykładem naszej długofalowej współpracy jest również zespół szkół w Wilkowie, który w 2010 r. został zniszczony przez powódź. Kilka regionów naszego kraju ucierpiało wówczas w wyniku zalania wodą i widząc ogrom zniszczeń, zdecydowaliśmy się poszukać kogoś, komu będziemy mogli pomóc i tak trafiliśmy do szkoły w Wilkowie. Wspólnie z dyrektorem placówki stworzyliśmy pewną wizję pomocy: ufundowaliśmy szkole tablice interaktywne, dzięki czemu za pomocą internetu dzieci są bliżej świata. Dodatkowo zakupiliśmy wyposażenie do sali chemicznej ? z racji profilu naszej działalności oraz do sal językowych (angielskiej i niemieckiej) ? ponieważ wierzymy, że znajomość języków obcych może otworzyć więcej drzwi w dorosłym życiu. Przez kilka lat przekazywaliśmy fundusze na kurs tańca, aby po lekcjach dzieci mogły rozwijać swoje talenty. Wspólnie zrealizowaliśmy trzy edycje konkursu językowo-przyrodniczego ? laureaci przyjeżdżają do naszej firmy, mają możliwość spotkania z naszymi pracownikami, poznania innego świata, a my wierzymy, że ta wizyta zainspiruje choć część z nich do nauki i rozwoju. Ponadto firma jest fundatorem stypendiów dla wyróżniających się uczniów. Jesteśmy przekonani, że takie zaangażowanie daje młodym ludziom szansę na lepsze życie.

    Na stałe współpracujemy również z licznymi fundacjami i stowarzyszeniami. Jako firma angażujemy się w pomoc w leczeniu i rehabilitacji dzieci i młodzieży, dofinansowujemy projekty edukacyjne, m.in. kursy językowe, a także obozy i wyjazdy integracyjne dla wychowanków domów dziecka.

    Dla firmy ważne jest zdrowie pacjentów. Czy edukacja jest częścią misji?

    Istotnym elementem naszego zaangażowania w sprawy społeczne są liczne kampanie edukacyjne. Organizujemy bądź wspieramy różne projekty, które mają za zadanie uświadamianie społeczeństwu, jak ważne jest prowadzenie zdrowego trybu życia, odpowiednie odżywianie, niepalenie papierosów czy wykonywanie regularnych badań profilaktycznych. Dzięki takiej postawie można uniknąć bądź zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób, m.in. cukrzycy, nadciśnienia, migotania przedsionków, które coraz częściej prowadzą do udarów mózgu. Chcemy również powiedzieć ludziom, co powinni zrobić, gdzie się udać, kiedy objawy już wystąpią ? w przypadku udarów czas i pierwsza reakcja są niezwykle ważne. Edukację uważamy za część naszej misji. Co roku chętnie przyłączamy się do organizacji mobilnych miasteczek udarowych, dni otwartych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, licznych wystaw i akcji w centrach handlowych na terenie całej Polski.

    Firma bardzo angażuje się w działania na rzecz społeczeństwa. Na pewno jest to  doceniane…

    Przykłady naszych działań można by mnożyć. Jako firma uważamy, że każdy zasługuje na szacunek i zaufanie, a także wsparcie. Cenimy empatię w kontaktach z ludźmi. Nie stać nas na wsparcie wszystkich, ale te projekty, w które się angażujemy na pewno są pozytywne i niosą wszystkim wiele korzyści.

    W ostatnim czasie otrzymaliśmy nagrodę ?Orła Wprost 2016? w kategorii Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, z czego jesteśmy niezwykle dumni. Fakt, że nasze działania są zauważalne i wyróżniają się spośród innych, mobilizuje nas to do jeszcze większej aktywności. W końcu robimy to wszystko dla dobra polskiego społeczeństwa.

    Rozmawiała Anna Rogala

    Anna Rogala
    Anna Rogala
    Dziennikarka, zastępca redaktor naczelnej magazynu Świat Lekarza. Od ponad 20 lat związana z szeroko pojętą tematyką medyczną, pracowała m.in. w magazynach "Mamo, to ja", "Konsyliarz", "Manager Apteki", "Na zdrowie. Dostępne bez recepty". Autorka artykułów i wywiadów z ekspertami z różnych dziedzin medycyny. Zaangażowana w szereg akcji dotyczących profilaktyki organizowanych przez Instytut Nagrody Zaufania "Złoty OTIS". Od początku istnienia magazynu "Świat Lekarza" (2008) jest związana z tą redakcją.

    Więcej od autora

    Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

    Zaprenumeruj bezpłatnie ŚWIAT LEKARZA 3D