Inwestycje w Polsce to priorytet dla Grupy Servier

Milion Polaków, cierpiących na choroby serca, cukrzycę czy depresję, przyjmuje leki firmy Servier. A co najważniejsze, niemal wszystkie z nich są wyprodukowane w Polsce, mimo że to firma francuska.

Początki firmy Servier sięgają roku 1954, gdy w Orleanie młody doktor medycyny i farmacji, Jacques Servier, założył swój farmaceutyczny zakład wytwórczy. Wówczas pracowało tam zaledwie dziewięć osób. Wkrótce pojawiły się pierwsze innowacyjne leki firmy Servier, przeznaczone dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą. Dziś Servier to druga największa firma farmaceutyczna we Francji, zatrudniająca ponad 21 tys. pracowników w 148 krajach na pięciu kontynentach i mająca w swoim portfolio aż 47 leków, a kolejne w fazie badań klinicznych. W dziedzinie kardiologii Servier to numer 2 w Europie i numer 8 na świecie.

Inwestycje w Polsce

W Polsce firma Servier jest obecna od 1992 roku. Pięć lat później firma nabyła większościowy pakiet akcji Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego Anpharm i rozpoczęła długofalowe, konsekwentne inwestycje w działalność produkcyjną w naszym kraju. Umożliwiło to wdrożenie i rozwój najnowocześniejszych technologii. Dzięki szerokim inwestycjom wielkość produkcji fabryki Servier – Anpharm wzrosła o ponad 650 proc., a liczba zatrudnionych – ponad dwukrotnie. Dzisiaj praktycznie wszystkie leki, które trafiają do polskich pacjentów, są produkowane na warszawskiej Białołęce. Co więcej, firma Servier konsekwentnie rozwija eksport – dziś stanowi on już 45 proc. produkcji warszawskiego zakładu. Leki wyprodukowane w fabryce Servier – Anpharm trafiają do wielu krajów Unii Europejskiej sąsiadujących z Polską, ale także do Francji. Priorytetem dla Servier jest bezpieczeństwo i wysoka jakość produktów leczniczych – dlatego leki są wytwarzane zgodnie z najwyższymi standardami. We wszystkich lekach, którymi leczeni są polscy pacjenci, substancja czynna (API – active pharmaceutical ingredient) pochodzi z krajów Unii Europejskiej, gdzie standardy produkcji gwarantują najwyższą jakość i bezpieczeństwo produktu leczniczego. Jako pierwszy w Polsce zakład farmaceutyczny, fabryka Servier – Anpharm otrzymała w 2003 roku certyfikat GMP (Good Manufacturing Practice). Zakład produkcyjny Servier – Anpharm podlega stałym inwestycjom w urządzenia i obiekty, a także w rozwój wysoko wykwalifikowanego zespołu. Na przykład w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowoczesne laboratorium kontroli jakości leków, w którym zastosowano innowacyjne rozwiązania, dotyczące m.in. klimatyzacji i wentylacji pomieszczeń. Działa tam analityczne laboratorium chemiczne, a także laboratorium mikrobiologiczne oraz kontroli materiałów opakowaniowych. Laboratorium daje lekarzom i pacjentom gwarancję nie tylko skuteczności, ale także bezpieczeństwa terapeutycznego.

Obok inwestycji w zakład produkcyjny, dla Servier jako innowacyjnej firmy, priorytetem były i są inwestycje w działalność naukowo-badawczą. W 1999 roku w Polsce powstał Międzynarodowy Ośrodek Badań Klinicznych (ICTR Poland) z siedzibą w Warszawie – jeden z kilkunastu takich ośrodków firmy Servier na świecie. Firma od początku współpracowała z polskimi ośrodkami naukowymi przy realizacji dużych, międzynarodowych projektów badawczych, w których polscy eksperci angażowani są jako członkowie, a niejednokrotnie liderzy komitetów sterujących badaniami realizowanymi na całym świecie. Od lutego tego roku polski ośrodek stał się HUBem dla Europy Środkowo-Wschodniej, który jest odpowiedzialny za projekty prowadzone w Czechach, na Słowacji, Ukrainie.

Dlaczego w Polsce?

Do tej pory firma Servier przeznaczyła na inwestycje w Polsce łącznie ponad 733 mln zł. Dlaczego właśnie tu? Na początku tej współpracy większość leków przyjmowanych przez Polaków pochodziła z importu. Rozpoczęcie tutaj produkcji wysokiej jakości, innowacyjnych leków zwiększyło bezpieczeństwo Polaków w zakresie zdrowia. Jednocześnie, co bardzo istotne, w latach 90. polska gospodarka przeżywała okres intensywnego rozwoju. Dlatego możliwe było tu szybkie wdrożenie technologii przeniesionych z Unii Europejskiej. – Polska to ważny rynek, położony w środkowej Europie. Duże znaczenie miała też kadra dobrze przygotowanych specjalistów: naukowców, chemików, farmaceutów, biotechnologów – mówi Joanna Drewla, Dyrektor Generalna Servier w Polsce, podkreślając równocześnie, że na tym nie zakończą się inwestycje firmy w naszym kraju. Nie bez znaczenia dla polskiej gospodarki jest też utworzenie około 500 nowych miejsc pracy. I można przypuszczać, że to dobra, ceniona praca, ponieważ w 2016 roku firma Servier otrzymała tytuł „Solidnego Pracodawcy”. To jednak zatrudnienie nie tylko dla pracowników warszawskiej fabryki i laboratorium. Oprócz substancji czynnych, sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej, pozostałe składniki leków wytwarzane są przez producentów z Warszawy i jej okolic, a oprogramowanie i urządzenia stosowane do produkcji także pochodzą z Polski, co również generuje kolejne stanowiska pracy w naszym kraju.

Nie tylko gospodarka

Produkcja leków to niejedyny wkład Servier w zdrowie Polaków. Firma prowadzi również zakrojone na szeroką skalę i trwające od kilkunastu lat edukacyjne programy profilaktyki zdrowotnej, prowadzone we współpracy z towarzystwami naukowymi z poszczególnych dziedzin medycyny (Polskim Towarzystwem Kardiologicznym, Polskim Towarzystwem Nadciśnienia Tętniczego, Polskim Towarzystwem Diabetologicznym, Polskim Towarzystwem Psychiatrycznym) oraz z organizacjami pacjenckimi. Efekt tych kampanii to przebadanie już ponad 72 tys. osób.
Najstarsza z nich, bo trwająca już od 15 lat, to „Servier dla Serca”. Ma na celu poprawę świadomości społecznej na temat czynników ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego i zagrożeń, jakie powodują. Zainteresowani mogą poddać się bezpłatnym badaniom w wędrującej co roku po kraju Mobilnej Kardiologicznej Poradni Servier: zmierzyć ciśnienie, stężenie cholesterolu i glukozy we krwi, a także wskaźnik BMI. W przypadku nieprawidłowych wyników, mogą uzyskać konsultację kardiologa i poddać się bardziej zaawansowanym badaniom (EKG, ECHO serca). Szerzeniu wiedzy na temat profilaktyki chorób układu krążenia służy również portal www.dbajoserce.pl oraz fanpage na Facebooku www.facebook.com/DbajoSerce. Kampania „Servier dla Serca” otrzymała wyróżnienie w konkursie Prix Galien w kategorii „Innowacyjna kampania zdrowotna”. W tym roku niejako jej uzupełnienie stanowi skierowana do ludzi młodych kampania #bojatakmowie, propagująca regularne mierzenie ciśnienia tętniczego.

Kolejny ważny i zyskujący coraz większą popularność program edukacyjno-profilaktyczny to „Forum Przeciw Depresji”. Ma on na celu zwiększanie świadomości pacjentów i ich rodzin na temat depresji, będącej coraz większym problemem zdrowotnym i społecznym. W ramach programu odbywają się otwarte wykłady, istnieje możliwość skorzystania z Antydepresyjnego Telefonu Zaufania oraz z czatu z psychiatrą. Ta kampania została wyróżniona Nagrodą Zaufania „Złoty OTIS z Diamentami”. Najnowsza, tegoroczna edycja kampanii była poświęcona depresji wśród nastolatków – w tej grupie staje się ona kwestią wręcz alarmującą. Działania prowadzone w ramach kampanii obecne są również na stronie internetowej kampanii www.forumprzeciwdepresji.pl, powstałej z myślą o osobach chorych na depresję i tych, których bliscy lub znajomi zmagają się z tą chorobą. Widoczne są także na fanpage’u na Facebooku, gdzie na bieżąco umieszczane są szczegółowe informacje dotyczące akcji oraz doniesienia naukowe.

Uruchomiony w ubiegłym roku kolejny ważny program edukacyjny to „Servier – Wyłącz raka”, którego celem jest zwrócenie uwagi na czynniki ryzyka rozwoju nowotworów i badania profilaktyczne, pozwalające wykryć raka we wczesnym, uleczalnym stadium, czego przykład stanowi choćby kolonoskopia. Jak wskazują lekarze, co najmniej jednej trzeciej zachorowań na nowotwory można uniknąć, zmieniając styl życia na prozdrowotny. Natomiast w przypadku zachorowania badania kontrolne zwiększają szanse na powrót do zdrowia. Dodatkowo, aby poszerzyć zakres edukacyjny, w ramach kampanii prowadzona jest strona internetowa www.wylaczraka.pl/ i profil na Facebooku www.facebook.com/wylaczraka/.

Kampanie wykorzystują wszelkie media, także społecznościowe, aby znaleźć drogę do szerokich grup odbiorców, organizowane są różnego rodzaju happeningi, warsztaty, konferencje prasowe.
Efektów kampanii nie można więc mierzyć jedynie liczbą przebadanych pacjentów, bo nie sposób zliczyć wszystkich osób, które dotarły do informacji, mogących mieć korzystny wpływ na ich zdrowie.

Dla środowiska

Zasady CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, są traktowane nie tylko jako narzędzie poprawiające wizerunek. Oprócz prowadzenia kampanii edukacyjnych firma Servier dba o środowisko. W ciągu trzech lat o 16 proc. zmniejszono w fabryce zużycie energii elektrycznej, co przekłada się na mniejszą o 1000 ton emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Do 2020 roku ma to być o 20 proc. mniej niż w 2012. Recykling papieru pozwala uratować rocznie 700 drzew. Generalnie odpady traktowane są w zakładzie według zasady 3R, czyli: „Redukcja, Raz jeszcze użyte i Recykling”. Działania na rzecz ekologii prowadzone są także poprzez edukację, czyli propagowanie postawy świadomego konsumenta.

Ochronie środowiska sprzyja też ograniczanie transportu dzięki pozyskiwaniu surowców od lokalnych dostawców. Związki firmy z lokalną społecznością budowane są zresztą także m.in. poprzez wspieranie miejscowego Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych Krasnal.

Plany na przyszłość

Co najmniej jedną czwartą swojego obrotu Servier inwestuje w badania nad nowymi cząsteczkami. Poza psychiatrią, kardiologią i diabetologią obecnie rozszerza swoje zainteresowania na onkologię, poszukując w tej dziedzinie innowacyjnych rozwiązań terapeutycznych.

Polska jest jednym z krajów priorytetowych dla Grupy Servier – podkreśla Joanna Drewla. – Inwestycje w naszym kraju będą kontynuowane. To w dalszym ciągu dla nas rynek strategiczny. W planach jest rejestracja i rozpoczęcie produkcji kolejnych leków, a także zwiększenie eksportu do 50 proc. Chcę także zwrócić uwagę na nasze inwestycje w ludzi, naszych pracowników, którzy stanową ogromny kapitał firmy. Naszym celem jest, żeby pracownicy firmy byli otoczeni właściwą opieką zdrowotną, którą im zapewniamy. Nasza polityka prorodzinna stwarza bezpieczne warunki kobietom w ciąży i młodym matkom – po powrocie z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego na młodą mamę zawsze czeka miejsce pracy, oferujemy młodym mamom elastyczny czas pracy, czy też możliwość uczestniczenia z dzieckiem w wyjeździe firmowym. Promujemy równe szanse dla kobiet i mężczyzn: 55 proc. stanowisk menedżerskich w Servier Polska zajmują kobiety.

Dyrektor Generalna Servier podkreśla także, że kontynuowane będą działania edukacyjne. Już wkrótce rozpocznie się 16. edycja kampanii „Servier dla Serca”.

Opracowała Halina Sterczyńska

Podobne wiadomości

Nie ma możliwości dodania komentarza