Konieczna jest zmiana wycen w interwencjach przezskórnych oraz możliwości rozliczeń m.in. zabiegów z użyciem litotrypsji wieńcowej czy złożonych zabiegów udrażniania tętnic wieńcowych. Podobnie oczekują na wprowadzenie do refundacji zabiegi z wykorzystaniem stymulatorów bezprzewodowych i rejestratory arytmii ? pisze prof. Mariusz Gąsior z III Katedry I Oddziału Klinicznego Kardiologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.
Gdybym jeszcze w grudniu ubiegłego roku miał wypowiadać się na temat wycen świadczeń procedur w kardiologii, byłbym pesymistą. W większości przypadków nie były one adekwatne do realnych kosztów zabiegów, które były niedoszacowane ? szczególnie hospitalizacje niezwiązane z procedurą i większość zabiegów kardiologii interwencyjnej. To oczywiście miało swoje negatywne konsekwencje w działalności szpitali. Dziś, po ośmiu miesiącach, mogę powiedzieć, że jest dużo lepiej, zadziało się wiele dobrego. Decydenci uwzględnili część naszych starań. Od stycznia do sierpnia istotnie wzrosła wycena za punkt. Dlatego hospitalizacje i wysokospecjalistyczne procedury zabiegowe zostały wycenione o ok. 40 proc. wyżej niż to miało miejsce pod koniec zeszłego roku. To jednak nie oznacza, że problemy zniknęły. Nadal podwyższenia wycen wymagają procedury związane z hospitalizacją pacjentów kardiologicznych, m.in. w celach diagnostycznych i terapeutycznych. A zapotrzebowanie na tego typu procedury będzie rosło, bo przybywa osób z chorobą niedokrwienną serca, obarczonych dodatkowo innymi schorzeniami, które mogą stanowić przeciwwskazanie do zabiegów chirurgicznych. Konieczna zatem jest zmiana wycen w interwencjach przezskórnych oraz możliwości rozliczeń m.in. zabiegów z użyciem litotrypsji wieńcowej czy złożonych zabiegów udrażniania tętnic wieńcowych. Podobnie oczekują na wprowadzenie do refundacji zabiegi z wykorzystaniem stymulatorów bezprzewodowych i rejestratory arytmii.
Im więcej będziemy mieli odpowiednio do kosztów wycenionych procedur, tym lepiej, skuteczniej będziemy mogli leczyć naszych pacjentów. Tak więc, dziękujemy za już i prosimy o jeszcze.
(BS)