Partner
Partner
Więcej
    Partner
    Partner

    Nasi pacjenci przekonali się do telemedycyny

    ROZMOWA Z JULITĄ CZYŻEWSKĄ, PREZES ZARZĄDU PZU ZDROWIE SA

    Innowacje na dobre wchodzą do prywatnej opieki medycznej w Polsce. Kiosk telemedyczny może pełnić rolę nowoczesnego gabinetu przyzakładowego. Pracownicy, mając w miejscu pracy dostęp do lekarza, chętniej zadbają o profilaktykę zdrowia. Natomiast konsultacje telemedyczne to w wielu przypadkach sposób na oszczędność czasu pacjenta i lekarza.

    W trakcie ostatniego Forum Ekonomicznego w Krynicy wiele mówiło się o innowacjach w ochronie zdrowia. Jaką rolę odgrywają one w sektorze prywatnym?

    Innowacje w opiece medycznej to nowa jakość leczenia i nowa jakość życia. Szybka diagnostyka dzięki zaawansowanym technologicznie urządzeniom, nowe terapie dzięki postępom w biomedycynie, szybsze osiąganie efektów terapeutycznych dzięki nowoczesnym wyrobom medycznym – to wszystko składa się na powrót do pełni zdrowia i życia zawodowego. Innowacje wpisują się w szeroko dyskutowaną ostatnio koncepcję value based healthcare, to znaczy opiekę zdrowotną opartą na wartości. Innowacje dostarczają pacjentom tych wartości w wymiarze medycznym – poprzez skuteczne nowoczesne terapie oraz organizacyjnym – za pomocą efektywnych rozwiązań obsługowych. Jako prywatny świadczeniodawca mocno opieramy się na innowacjach, żeby lepiej sprostać potrzebom pacjentów, to znaczy zapewnić szybki dostęp do usługi medycznej i dzięki temu skutecznie rozwiązać obawy związane ze zdrowiem oraz podjąć leczenie na wcześniejszym stadium choroby lub im zapobiegać. To także sposób na ograniczanie kosztów świadczeń, szczególnie w części dotyczącej procesów obsługowych. Wreszcie innowacje wspierają pacjenta w profilaktyce zdrowotnej, na przykład przy użyciu urządzeń mobilnych, które kontrolują różne parametry i pomagają utrzymać regularność nawyków zdrowotnych.

    Czy polscy pacjenci są gotowi na korzystanie z innowacyjnych rozwiązań?

    W PZU Zdrowie śledzimy innowacje, które pojawiają się na rynku, testujemy i wdrażamy te, które są oczekiwane przez naszych pacjentów. Mamy bardzo pozytywne doświadczenia chociażby z telemedycyną, potwierdza to skala jej wykorzystania przez naszych pacjentów. W ciągu dwóch lat tak przekonali się oni do korzystania z tego rodzaju opieki medycznej, że obecnie dla niektórych specjalizacji konsultacje telemedyczne stanowią 1/4, a nawet 1/3 wszystkich konsultacji. Najczęściej zdalną formę kontaktu z lekarzem wybierają osoby w wieku 30-40 lat, choć mamy również pacjentów powyżej 50. roku życia korzystających z tego rozwiązania. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych wizyt, konsultacje telemedyczne częściej realizują kobiety, które – jak pokazują wszelkie statystyki – wykazują większą skłonność do dbania o zdrowie swoje oraz swojej rodziny. Co istotne, średnio co dziesiąta telekonsultacja dotyczy dzieci, co nie dziwi, ponieważ młodzi rodzice mają wiele obaw związanych ze zdrowiem swoich dzieci i potrzebują stałego dostępu do fachowej porady lekarza, pielęgniarki lub położnej. Sposób korzystania z telemedycyny przez naszych pacjentów potwierdza wyniki badań rynkowych mówiące o tym, że polskie społeczeństwo jest otwarte na innowacje, należy tylko jasno komunikować korzyści, które wynikają z ich stosowania.

    Jakie są te korzyści?

    Telemedycyna pozwala zniwelować nierówności w dostępie do lekarza wynikające na przykład z miejsca zamieszkania albo ze złej kondycji pacjenta uniemożliwiającej mu podróż do placówki. Daje także nowe możliwości w prowadzeniu i monitorowaniu pacjenta na odległość, co jest szczególnie istotne w przypadku pacjentów kardiologicznych lub diabetologicznych. Telemedycyna w rozumieniu e-zdrowia, czyli konsultacji online, e-skierowań i e-recepty, oszczędza czas pacjenta i lekarza. Jeśli okaże się, że pacjent wymaga wizyty stacjonarnej, to zgłosi się na nią już odpowiednio przygotowany – z wykonanymi badaniami, które zlecił lekarz podczas zdalnej konsultacji. Konsultacja telemedyczna pozwala podjąć działania od razu, np. samodzielne wykonanie badań przy użyciu urządzeń medycznych lub umówić się na właściwe badanie diagnostyczne. Przy powszechnych problemach zdrowotnych, takich jak przeziębienie, pacjent nie musi wychodzić z domu i narażać siebie i otoczenie na przenoszenie wirusa, a lekarz zyskuje możliwość udzielenia pomocy większej liczbie pacjentów, zwłaszcza w okresie wzmożonych zachorowań. Kolejną zaletą telemedycyny jest fakt, że można z niej skorzystać przez siedem dni w tygodniu, a zatem jest to świetne rozwiązanie dla osób przebywających często w podróży służbowej lub napotykających problem zdrowotny w trakcie pobytu za granicą.

    PZU Zdrowie zaprezentowało niedawno pierwszy kiosk telemedyczny. Na czym polega to rozwiązanie i czy ma szansę się upowszechnić?

    blank

    Opracowaliśmy to rozwiązanie, aby wspomóc pracodawców w dbaniu o zdrowie swoich pracowników. Dobry stan zdrowia pracowników leży w interesie pracodawców, szczególnie gdy konkurencja o pracownika na rynku jest duża i pracodawcy muszą zaoferować więcej niż dotychczas. Liczne badania rynku pracy pokazują, że opieka medyczna jest najbardziej pożądanym przez pracodawców świadczeniem dodatkowym. My oprócz standardowej formy opieki ambulatoryjnej proponujemy jej mobilną wersję. Wierzę, że kiosk telemedyczny może pełnić rolę nowoczesnego gabinetu przyzakładowego. Pracownicy, mając w miejscu pracy dostęp do lekarza, chętniej zadbają o profilaktykę zdrowia. W kiosku telemedycznym pacjenci mogą dokonać diagnozy za pomocą aparatury telemedycznej, a następnie konsultować się z lekarzem za pomocą kamery. Korzystając z szeregu urządzeń pacjent jest w stanie samodzielnie wykonać badania. Posłużą mu do tego: stetoskop cyfrowy, EKG, pulsometr, termometr, ciśnieniomierz, a także kamera do obrazowania gardła, ucha i skóry. Następnie podczas wideokonsultacji pacjent omawia swoje wyniki z lekarzem i otrzymuje niezbędne zalecenia, a gdyby zaszła potrzeba – lekarz wystawia e-skierowanie na dalszą diagnostykę w placówce medycznej lub e-receptę. Obecnie trwa pilotaż przeznaczony dla pracowników Grupy PZU.

    Wiele się mówi o współpracy pomiędzy państwową służbą zdrowia a prywatnymi świadczeniodawcami w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Jak wyglądają Państwa doświadczenia w tym zakresie?

    Przykładem współpracy przy wdrażaniu ogólnosystemowych innowacji jest e-recepta. Wierzę w powodzenie tego projektu, ponieważ widzę, jak doceniają je nasi pacjenci, ale także personel medyczny. W sieci PZU Zdrowie rozwiązanie zaczęto wdrażać już ponad rok przed ustawowym terminem i obecnie nasze placówki w województwie śląskim oraz świętokrzyskim są jednymi z liderów w swoich regionach pod względem liczby wystawianych e-recept. Promujemy także przyłączanie się do systemu e-recepty wśród naszej sieci partnerskiej, ponieważ jak najszybsze osiągnięcie wspólnego standardu w zakresie tego rozwiązania przyniesie korzyści wszystkim uczestnikom systemu ochrony zdrowia.

    Rozmawiała Maria Wierzbicka

    Więcej od autora

    Podobne artykuły

    ŚWIAT LEKARZA 3Dspot_img

    Najnowsze artykuły

    Konkurs na rzecz poprawy jakości zdrowia kobiet

    Do 15 grudnia można nadsyłać projekty, których celem jest poprawa zdrowia i jakości życia kobiet. Konkurs organizuje firma Gedeon Richter we współpracy z Instytutem...

    Prof. Wierzba, dyrektor szpitala MSWiA: To nie miał być i nie będzie szpital dla VIP-ow

    To nigdy nie będzie szpital dla VIP-ów, przekształcenie CSK MSWiA w Państwowy Instytut Medyczny to szansa dla pacjentów i personelu.

    Gdy rock sięga granic muzyki, a onkologia granic medycyny, czyli XVI konferencja Polskiej Grupy Raka Płuca

    To największa naukowa konferencja onkologiczna w Polsce: onkolodzy kliniczni, pulmonolodzy, patomorfolodzy, radioterapeuci, diagności molekularni i laboratoryjni, radiolodzy podczas XVI Konferencji Polskiej Grupy Raka Płuca...

    Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

    Zaprenumeruj bezpłatnie ŚWIAT LEKARZA 3D