Rozmowa z Joanną Drewlą, Dyrektor Generalną Servier Polska.
Firma Servier od wielu lat dba o zdrowie Polaków, m.in. prowadząc kampanie społeczne: Servier dla Serca czy Forum Przeciw Depresji. W tym roku ruszyła nowa kampania: Servier ? Wyłącz Raka. Dlaczego tak ważna jest profilaktyka i wczesne wykrywanie raka jelita grubego?
Rak jelita grubego jest jednym z najczęściej występujących nowotworów złośliwych na świecie. Każdego roku blisko 1,5 miliona pacjentów na całym świecie słyszy tę diagnozę. W Polsce jest to drugi pod względem umieralności nowotwór złośliwy u kobiet i trzeci u mężczyzn. Skala problemu jest więc ogromna. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że jest to nowotwór, któremu w znacznym stopniu można skutecznie zapobiegać. Po pierwsze poprzez profilaktykę, czyli m.in. zdrowy tryb życia, dietę bogatą w błonnik czy unikanie używek. Równie ważne jest regularne wykonywanie profilaktycznych badań diagnostycznych, ponieważ dzięki nim jesteśmy w stanie wykryć chorobę na wczesnym etapie, zapobiegając jej rozwojowi.
Idealnym przykładem jest kolonoskopia. Jest to badanie, które może uratować życie. Pozwala na wykrycie bardzo wczesnych zmian, np. polipów, które usuwane są od razu, jeszcze podczas badania, dzięki czemu nie dochodzi do przekształcenia się tej zmiany w złośliwego raka. Jest to proste. Jednak mimo to liczba osób, u których wykrywa się raka jelita grubego w zaawansowanym stadium, stale wzrasta. Przyczyn takiej sytuacji jest oczywiście kilka, ale najważniejszą jest brak świadomości Polaków, że poprzez codzienne aktywności i decyzje mogą zapobiegać rozwojowi choroby i że warto przełamać strach, wyzbyć się wymówek i po prostu się zbadać. Dlatego powstała kampania Servier ? Wyłącz Raka, która podczas pierwszej edycji była poświęcona właśnie rakowi jelita grubego.
Do kogo skierowana jest pierwsza edycja kampanii Servier ? Wyłącz Raka?
W dwóch słowach: do wszystkich. Ze względu jednak na charakter schorzenia, działania adresowane są przede wszystkim do osób znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka, ze względu na wiek powyżej 50 lat, obciążenia genetyczne, wystąpienie raka jelita grubego u rodziców lub rodzeństwa, nieprawidłową dietę, niską aktywność fizyczną, palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu. Poprzez kampanię i prowadzone aktywności edukacyjne chcielibyśmy zmienić postawy i przyzwyczajenia Polaków, tak aby mieli poczucie odpowiedzialności, że każda ich decyzja ma wpływ na ich zdrowie.
Charakter raka jelita grubego niestety nie sprzyja wczesnej diagnozie opartej tylko na obserwacji objawów, ponieważ jest to nowotwór, który rozwija się powoli i przez długi czas bezobjawowo. Ogromne znaczenie mają w tym przypadku badania profilaktyczne. Dlatego chcielibyśmy przełamać tabu jakim jest dziś kolonoskopia, i odczarować w świadomości ludzi to badanie, tak aby coraz więcej osób z niego korzystało. Wiemy bowiem, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Tym bardziej że stawką jest zdrowie, a nawet życie.
Jakie działania zorganizowano w ramach tej kampanii?
Celem naszej kampanii jest promocja rzetelnej wiedzy na temat raka i odpowiedniej profilaktyki nowotworowej. Dlatego w Polskę już podczas pierwszej edycji wyruszyła Mobilna Poradnia Onkologiczna, która odwiedziła łącznie 5 miast. W specjalnych gabinetach lekarze specjaliści, na co dzień zajmujący się leczeniem i diagnostyką raka jelita grubego i innych nowotworów układu pokarmowego, przeprowadzali bezpłatne konsultacje i badania dolnego odcinka jelita grubego, a także w konkretnych wskazaniach USG wątroby. Lekarze edukatorzy udzielali wszelkich informacji o czynnikach ryzyka, objawach i profilaktyce raka jelita grubego, a dietetycy pomagali skomponować odpowiednio zbilansowaną dietę, chroniącą przed rakiem jelita grubego. Została uruchomiona również strona internetowa www.wylaczraka.pl oraz profil kampanii na facebooku, gdzie można znaleźć więcej informacji o chorobie, ciekawe doniesienia naukowe czy praktyczne wskazówki, jak chronić się przed rozwojem choroby.
Firma zawsze przy swoich kampaniach ma wsparcie towarzystw naukowych, m.in. Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego czy Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Czy podobnie jest przy nowej kampanii?
Organizując nasze kampanie społeczne, ogromną wagę przywiązujemy do jakości materiałów i treści, które udostępniamy, ponieważ wiemy, jak ważna jest rzetelna i merytoryczna wiedza. Dlatego również przy nowej kampanii zaprosiliśmy do współpracy autorytety medyczne. Partnerami merytorycznymi kampanii Servier ? Wyłącz Raka są m.in. Polskie Towarzystwo Onkologiczne oraz Polska Unia Onkologii. Współpracujemy także z licznymi organizacjami i stowarzyszeniami pacjenckimi, dzięki którym mamy szansę dotrzeć do jeszcze większej liczby osób.
W ciągu 15 lat Mobilna Kardiologiczna Poradnia Servier ? w ramach kampanii Servier dla Serca ? odwiedziła wiele miast, oferując ich mieszkańcom edukację, bezpłatne badania oraz konsultacje lekarskie. Kampania została też doceniona przez jury trzech konkursów. Jak osiąga się taki sukces?
Myślę, że kluczem jest tu konsekwencja. Kampanię Servier dla Serca organizujemy systematycznie już 15 lat, każdego roku edukując Polaków w zakresie czynników ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, promując zdrowy tryb życia i oferując bezpłatne badania diagnostyczne. Zawsze to pacjent jest w centrum naszych działań i to on nas determinuje do tego, aby konsekwentnie realizować tę kampanię. Tym bardziej że widzimy konkretne efekty naszej pracy. Tylko do tej pory w ramach kampanii Servier dla Serca przebadaliśmy 47 tysięcy pacjentów, a do wielu więcej trafiliśmy z naszymi materiałami edukacyjnymi.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym jubileuszu: w tym roku Servier obchodzi 25-lecie działalności w Polsce. Jak zmieniła się firma przez te ćwierć wieku?
Z perspektywy rozwoju można powiedzieć, że diametralnie, ponieważ zaczynaliśmy z siedmioosobowym zespołem i tylko jednym lekiem. Dziś zatrudniamy ponad 500 wysoko wykwalifikowanych pracowników w obszarze działalności naukowo-badawczej, produkcji i promocji, a nasze portfolio znacznie się powiększyło. Również tutaj, w Warszawie, produkujemy nasze leki, które trafiają do polskich pacjentów, ale także na rynki zagraniczne. Stale inwestujemy też w badania naukowe i innowacje w produkcji. W tym roku otworzyliśmy np. nowoczesne Laboratorium Kontroli Jakości.
Jakie cele stawia sobie firma Servier do zrealizowania w Polsce w kolejnych latach?
Polska jest jednym z priorytetowych krajów dla Grupy Servier. Dlatego możemy liczyć na kolejne inwestycje w naszym kraju. Staramy się stale rozwijać działalność w obszarze produkcji. Chcielibyśmy także umocnić naszą pozycję lidera w obszarze chorób układu sercowo-naczyniowego. Naszą ambicją na najbliższe lata jest także udostępnianie kolejnych leków onkologicznych polskim pacjentom.
Rozmawiała Anna Rogala