DOŁĄCZ DO SUBSKRYBENTÓW

NEWSLETTERA

Czy pacjenci czują się bezpiecznie w placówkach medycznych?

Podziel się treścią:

 

17 września obchodziliśmy Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta. Jak wynika z badania „Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów” ARC Rynek i Opinia, 72 proc. badanych pacjentów, którzy odwiedzili gabinet dentystyczny, gabinet medycyny estetycznej, przychodnię lekarską w ciągu ostatnich 6 miesięcy przyznało, że wystrój wnętrz placówki medycznej ma wpływ na ich poczucie bezpieczeństwa.

• 17 września to Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta.
• Z badania „Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów” przeprowadzonego wraz z ARC Rynek i Opinia wynika, że wygląd placówki medycznej ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa pacjentów, którzy wzięli udział w badaniu (72 proc. respondentów potwierdziło tę tezę).
• Prawie połowa respondentów ocenia wystrój wnętrza ostatnio odwiedzonej placówki jako dobry. Do pozytywnej oceny najczęściej przyczynił się czysty i schludny wygląd (55 proc.) oraz nowoczesne technologie (16 proc.).
• Ponad połowa badanych przyznaje, że wygląd wnętrz ma wpływ na ich decyzje o podjęciu leczenia w danej placówce (wygląd ma bezpośrednio duże znaczenie lub pośrednio wpływa na decyzję).
• Pacjenci, którzy wzięli udział w badaniu, w ciągu roku najczęściej korzystali z przychodni lekarskiej (95 proc.), trochę mniej osób odwiedziło gabinet stomatologiczny (79 proc.), a jedynie 14 proc. korzystało z usług medycyny estetycznej.

– Przy okazji Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta postanowiliśmy sprawdzić, jak pacjenci w kraju oceniają placówki medyczne oraz jakie są ich potrzeby. Jak wynika z badania „Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów”, wystrój kliniki czy gabinetu w dużym stopniu oddziałuje na przebieg leczenia i odczucia pacjenta. Aż 80 proc. uczestników badania potwierdziło, że stylistyka wnętrz wpływa na ich poczucie komfortu, a 72 proc. – na ich poczucie bezpieczeństwa – mówi Marcin Banasik, wiceprezes zarządu Primater.

– W przypadku placówek medycznych istotne jest więc stworzenie przestrzeni, w których pacjent czuje się dobrze. Budując miejsca, służące powrotowi do zdrowia należy ze szczególną starannością przemyśleć układ gabinetów, kolorystykę, oświetlenie, ale również stylistykę mebli, aby oferowane pacjentom gabinety były uporządkowane i czyste. Dzięki przyjaznej i schludnej aranżacji placówki medycznej pacjent będzie czuć się zaopiekowany, obdarzy placówkę i pracujących w niej lekarzy zaufaniem, co w perspektywie długofalowej może wpłynąć na poprawę efektywności leczenia i przyspieszenie powrotu do zdrowia – dodaje Banasik.

Respondenci wskazali w badaniu czystość oraz higienę (96 proc.) jako najważniejsze aspekty wystroju placówki medycznej, następnie funkcjonalność układu pomieszczeń (81 proc.) oraz oświetlenie (79 proc.). Wszystkie te elementy podlegają rygorystycznym regulacjom prawnym z zakresu sanitarno-epidemiologicznego, które dotyczą instalacji sanitarnych, kanałów wentylacyjnych, wyposażenia, środków do dezynfekcji itd. służących zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentom.

W minionym czasie placówki medyczne coraz bardziej przykuwają uwagę do designu, stając się bardziej niż wcześniej konkurencyjne. Wygląd placówki zaczął odgrywać dużą rolę przy wyborze miejsca leczenia; ponad 50 proc. respondentów wskazało w ankiecie, że ma on bezpośrednio duże znaczenie lub pośrednio wpływa na ich decyzję.

– Wygląd gabinetu lekarskiego to kluczowy aspekt, mający ogromny wpływ na samopoczucie pacjenta i przebieg wizyty. Powstające w zaledwie kilka sekund pierwsze wrażenie jest potężnym narzędziem społecznym, dzięki któremu podejmujemy liczne, nie zawsze wyłącznie świadome decyzje. Ta błyskawiczna ocena naszego mózgu stanowi swoistą wizytówkę danego miejsca i jest trudna do zmiany. Dzieje się tak, gdyż wrażenia uzyskane na początku mają większy wpływ niż te późniejsze. Zatem pierwsze wrażenie jakie odbieramy, wchodząc do placówki medycznej, warunkuje szereg dalszych decyzji i nasze nastawienie do nich. Tworząc świadomie pierwsze wrażenie, warto zwrócić uwagę na wygląd i spójność miejsca – podkreśla Karolina Matczak, psycholog.

Prawie połowa respondentów oceniła wystrój wnętrza ostatnio odwiedzonej placówki jako dobry. Do pozytywnej oceny najczęściej przyczynił się czysty i schludny wygląd (55 proc.), który bezpośrednio wpływa na poczucie bezpieczeństwa, oraz nowoczesne technologie (16 proc.).

Zgodnie z wynikami badania najczęstszą przyczyną zrezygnowania z powtórnego skorzystania z usług placówki jest przestarzały sprzęt medyczny (opinia 30 proc. badanych) oraz nieprzyjemny zapach (27 proc.). Co czwarty badany rezygnuje z usług placówki medycznej ze względu na: brak prywatności, brudne pomieszczenia, zaniedbane wnętrza.

Do ponownej wizyty w placówce zniechęcają też słaba nawigacja (18 proc.), brak aplikacji do rejestracji wizyt (18 proc.) oraz brak dekoracji, surowe wnętrza (13 proc.).

Pacjenci, którzy wzięli udział w badaniu, w ciągu roku najczęściej korzystali z przychodni lekarskiej (95 proc.), trochę mniej osób odwiedziło gabinet stomatologiczny (79 proc.), a jedynie 14 proc. korzystało z usług medycyny estetycznej.

Ewa Podsiadły-Natorska
Ewa Podsiadły-Natorskahttp://www.epnatorska.pl
Dziennikarka medyczna, redaktor prowadząca swiatlekarza.pl, pisarka. Ukończyła polonistykę o specjalności redaktorsko-medialnej na UMCS w Lublinie. Poza Światem Lekarza jej artykuły można przeczytać przede wszystkim w Wirtualnej Polsce i portalu Hello Zdrowie. Laureatka nagród i wyróżnień: w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2022 w kategorii Internet, wyróżnienie w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2021 w kategorii Internet, nagroda Zdrowe Pióro 2021 za artykuły dotyczące profilaktyki grypy w kategorii Internet, wyróżnienie w kategorii Choroby Serca w konkursie dla dziennikarzy medycznych Kryształowe Pióra 2021, dwukrotne wyróżnienie w kategorii Nowotwór w konkursie Kryształowe Pióra 2021 i 2020. Należy do Stowarzyszenia Dziennikarze dla Zdrowia oraz Dziennikarskiego Klubu Promocji Zdrowia.

Więcej od autora

Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

ŚWIAT LEKARZA i ŚWIAT LEKARZA 3D w Twojej skrzynce mailowej: