Comarch Optimed NXT i Comarch Optimed NXT Cloud to rozwiązania informatyczne pozwalające na optymalizację procesów zarządzania placówkami medycznymi. Rozwiązania te są podstawą całego systemu rozwiązań Comarch przeznaczonych dla placówek medycznych – można je rozbudować o dodatkowe e-Usługi. Mowa przede wszystkim o Comarch Concierge, dzięki któremu pacjenci mają dostęp do internetowego Portalu Pacjenta, w którym mogą rezerwować wizyty stacjonarne, odbywać wideokonsultacje, mieć dostęp do dokumentów i wyników badań oraz zamawiać recepty na leki przepisane na stałe – mówi Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz, wiceprezes Comarch Healthcare.
Nowe technologie, innowacyjne rozwiązania coraz powszechniej wkraczają do medycyny. Do takich należą Optimed NXT i Optimed Cloud. Czym one się charakteryzują? Jak najkrócej, najogólniej można je określić?
Comarch Optimed NXT i Comarch Optimed NXT Cloud to rozwiązania informatyczne pozwalające na optymalizację procesów zarządzania placówkami medycznymi. Ich główną funkcją jest tworzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozwiązania te są podstawą całego systemu rozwiązań Comarch przeznaczonych dla placówek medycznych – można je rozbudować o dodatkowe e-Usługi. Mowa przede wszystkim o Comarch Concierge, dzięki któremu pacjenci mają dostęp do internetowego Portalu Pacjenta, w którym mogą rezerwować wizyty stacjonarne, odbywać wideokonsultacje, mieć dostęp do dokumentów i wyników badań oraz zamawiać recepty na leki przepisane na stałe.
Można zatem powiedzieć, że charakterystyczną cechą tych rozwiązań jest innowacyjność, rozumiana jako kompatybilność różnych działań w obrębie placówek medycznych.
Jakie placówki, jacy odbiorcy najbardziej skorzystają z ich zastosowania?
Tak naprawdę wszelkie placówki medyczne – szpitale, kliniki, przychodnie, centra medyczne, pojedyncze gabinety lekarskie bądź kilka zrzeszonych w spółkę. Zarówno publiczne, jak i prywatne.
Optimed NXT to system klasy HIS (Hospital Information System, System Informatyczny dla Służby Zdrowia) przeznaczony dla placówek o różnej specjalizacji i wielkości, ponieważ charakteryzuje się wieloma modyfikowalnymi normami. System może być więc uszyty na miarę konkretnego szpitala czy placówki medycznej, z uwzględnieniem wszystkich ich potrzeb. Z kolei Optimed NXT Cloud to system klasy HIS adresowany do mniejszych przychodni i gabinetów lekarskich. Rozwiązanie pozwala na przechowywanie danych w chmurze, dzięki czemu personel ma do nich wygodniejszy i szybszy dostęp.
Nowoczesne rozwiązania to rozwiązania inteligentne. Czy tak – i jeśli, to dlaczego, można tak powiedzieć o tych systemach?
Świadczy o tym kilka bardzo różnych kwestii – zarówno tych stricte technicznych, ale też tych prawnych, związanych z bezpieczeństwem danych, na wygodzie i oszczędności czasu wszystkich zakończywszy.
Oba rozwiązania – Optimed NXT i Optimed NXT Cloud – to systemy webowe dostępne z poziomu przeglądarki internetowej i nie wymagają instalacji dodatkowego oprogramowania. Pozwalają też na automatyczny zapis wszystkich dokumentów i bieżące tworzenie ich kopii roboczych, dzięki czemu informacje przechowywane w systemie zapisywane są na bieżąco.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii w postaci aplikacji mobilnej personel ma natychmiastową możliwość wglądu w dokumentację pacjenta. W całym rozwiązaniu zastosowane są też wysokie standardy bezpieczeństwa. Przede wszystkim należy tu wyróżnić backup dokumentacji placówki medycznej. Polega on na tym, że użytkownik otrzymuje indywidualny login i hasło, a przypisane do konta uprawnienia nadawane są odrębnie do odczytu i zapisu dokumentacji, co pozwala na dostosowanie zakresu prezentowanych informacji zgodnie z pełnioną funkcją w placówce medycznej.
Systemy zapewniają szybkość i łatwość obsługi, dzięki zastosowaniu formularzy będących reprezentacją wykonywanych czynności. Rozwiązanie udostępnia inteligentne podpowiedzi, które zapewniają możliwość wykorzystania danych wprowadzonych podczas poprzednich wizyt/świadczeń. System monitoruje także kompletność dokumentacji medycznej, zarówno na poziomie pojedynczego dokumentu – poprzez walidację pól – jak i całego świadczenia.
Co ważne, systemy są zgodne z najwyższymi standardami wymiany danych, takimi jak: HL7CDA, profile IHE, oraz zgodne z architekturą i rekomendacjami IHE. Zapewniają możliwość integracji z systemami peryferyjnymi, np. LIS, RIS/PACS, ERP, dając możliwość budowy pełnego ekosystemu rozwiązań wspierającego pracę całej placówki medycznej.
W jakich placówkach ochrony zdrowia najlepiej sprawdzą się wspomniane systemy? Gdzie przede wszystkim powinny być wprowadzone?
Każda placówka medyczna powinna mieć własny system informatyczny klasy HIS, bez względu na jej rozmiar czy specjalizację. Między innymi dlatego, że zostały wprowadzone rozporządzenia wymagające raportowania zdarzeń medycznych, a także prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej, na platformę P1. W celu spełnienia tego obowiązku niezbędne jest korzystanie z systemów klasy HIS. System Comarch Optimed NXT Cloud najlepiej sprawdzi się w przychodniach i gabinetach lekarskich – dzięki lokalizacji danych w chmurze placówka nie musi mieć własnych zasobów sprzętowych. Z kolei system Optimed NXT sprawdzi się nie tylko w przychodniach i gabinetach lekarskich, ale przede wszystkim w dużych szpitalach oraz pracowniach diagnostycznych.
Jakiego rodzaju obszary działalności mogą obejmować – od tych najistotniejszych po te najdrobniejsze?
Wśród modułów podstawowych rozwiązania Comarch Optimed NXT należy wyróżnić Optimed NXT Poradnia, zapewniający możliwość obsługi rejestracji pacjentów, dostęp do gabinetu wraz z niezbędną dokumentacją medyczną, a także możliwość rozliczeń zarówno z NFZ, jak i komercyjnych. Dodatkowym elementem tego modułu jest dostęp do administracji systemem pozwalającym na jego dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta.
Drugim podstawowym modułem systemu jest Optimed NXT Oddział – moduł przeznaczony dla oddziałów szpitalnych. Pozwala na pełną obsługę procesu leczenia pacjenta, począwszy od izby przyjęć lub SOR-u, poprzez pobyt na oddziale, a skończywszy na rozliczeniu z Narodowym Funduszem Zdrowia lub komercyjnym.
Wśród modułów dodatkowych warto wspomnieć o takich modułach jak: Stomatologia, Okulistyka, Ginekologia, pracownie (obrazowe, nieobrazowe), Rehabilitacja (szpitalna, ambulatoryjna, domowa), Stacja dializ, Blok operacyjny, Apteka i Apteczki oddziałowe czy pracownia produkcji cytostatyków.
W związku z mnogością dostępnych modułów każdy z systemów może zostać uszyty na miarę potrzeb placówki, która z niego korzysta.
Jakie są zalety zastosowania tych systemów dla lekarza i pacjenta?
Stosowanie systemu HIS daje lekarzowi wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia skuteczne zarządzanie danymi pacjentów, co ułatwia szybki dostęp do informacji medycznych, historii chorób, wyników badań, zaleceń lekarskich i innych istotnych danych. Dzięki temu lekarz może łatwo monitorować stan zdrowia pacjenta, podejmować decyzje diagnostyczne i terapeutyczne oraz planować dalsze leczenie.
System HIS ułatwia także prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej, eliminując konieczność korzystania z tradycyjnych, papierowych kart pacjentów. To pozwala na szybsze i bardziej efektywne przetwarzanie danych, unikanie błędów związanych z czytelnością i dostępnością informacji oraz zwiększenie bezpieczeństwa danych medycznych.
Dodatkowo system może wspierać lekarza w procesie podejmowania decyzji, dostarczając dostęp do aktualnych informacji medycznych, wyników badań, norm i wytycznych klinicznych. Może również automatyzować pewne czynności, takie jak generowanie recept, skierowań czy raportów medycznych, co oszczędza czas lekarza i zwiększa efektywność pracy.
Dla pacjentów to przede wszystkim większa wygoda, łatwiejszy dostęp do informacji medycznych oraz większa kontrola nad swoim zdrowiem.
Nie tylko pacjenci, ale również wielu lekarzy dość sceptycznie podchodzi do wszelkich innowacji. Jedni z niewiedzy, inni ze strachu. Czy Pani zdaniem te nowoczesne systemy nie spotkają się z oporem?
Warto zastanowić się, czym ten sceptycyzm, a czasami wręcz niechęć, jest spowodowany. Strach zazwyczaj wiąże się z niewiedzą. Coś nowego, nieznanego, niezbadanego może wzbudzać negatywne emocje. Każda nowa technologia ma przeciwników i zwolenników, ciężko się z tym spierać. Doświadczenie w branży potwierdza jednak, że nie należy bać się cyfryzacji i jej rozwiązań – w końcu jest to proces, który ma nam, lekarzom i pacjentom, pomóc, a nie przeszkodzić.
Etap uruchomienia nowego oprogramowania w placówce bywa problematyczny. Jest skomplikowany i rozłożony w czasie, wymaga cierpliwości i zaangażowania zarówno po stronie klienta, jak i dostawcy. W całym tym zamieszaniu warto pamiętać o celu, jakim jest pełne wdrożenie systemu, a dobrze wdrożony system realnie pomaga usprawnić działanie placówki. Wiele obaw budzi kwestia cyberbezpieczeństwa, a ono w naszych systemach jest najwyższej jakości. Dbamy o ten aspekt na każdym poziomie, zaczynając od budowy systemu, a na dostępie do niego kończąc.
Czy ma Pani już sygnały, jak działają te systemy i jak są przyjmowane przez użytkowników?
Najlepiej świadczą o tym referencje naszych klientów – można je znaleźć na stronie internetowej produktu: https://www.comarch.pl/healthcare/produkty/comarch-optimed-nxt/. Mamy także doskonałe materiały referencyjne w formie wideo: https://youtu.be/9b0haD8kWCo, https://youtu.be/bkAzakqbCEY
Realne działanie i wrażenia klientów można też zobaczyć osobiście. Mamy kilka zaprzyjaźnionych placówek, które w ramach możliwości dzielą się obiektywną opinią zarówno o produkcie, jak i o współpracy.
Co należałoby zrobić, żeby przekonać pacjentów do posługiwania się nimi? Pamiętam, jak były wprowadzane e-Recepty.
Przede wszystkim to edukacja i informowanie. Pacjenci, tak samo jak lekarze, miewają sceptyczne nastawienie do zmian, jednak pamiętajmy, że zmiana nie zaadaptuje się sama, bez odpowiednich narzędzi edukacyjnych. Trzeba jej trochę pomóc. Pacjent, który nie zna systemu HIS, jest nieświadomy korzyści płynących z oprogramowania dla niego samego, raczej nie będzie chętny do przetestowania systemu.
Ogromną rolę na tym etapie odgrywa personel medyczny, kadra zarządzająca placówką, ale także my jako dostawca – to my wszyscy jesteśmy głównym źródłem merytorycznej wiedzy dla pacjentów. Rozmawiając z pacjentami lub przygotowując materiały informacyjno-edukacyjne, zwróćmy uwagę na język korzyści i pokażmy im, jakie możliwości daje system (np. umawianie wizyt online, sprawdzanie wyników badań) oraz że ich dane w takim systemie pozostają bezpieczne.
Wiedza teoretyczna jest ważna, ale najlepszą nauką jest praktyka. Należy poświęcić pacjentowi chwilę i odpowiedzieć na jego pytania. Nie tylko zaprezentować materiały informacyjne, ale także pokazać na żywo, jak sprawnie obsługiwać system.
Rozmawiała: Bożena Stasiak