DOŁĄCZ DO SUBSKRYBENTÓW

NEWSLETTERA

Nowa era aptek – zdrowie i wiedza w jednym miejscu

Podziel się treścią:

 

W miarę jak społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome, apteki zaczynają redefiniować swoją rolę w systemie opieki zdrowotnej. Stają się placówkami ochrony zdrowia kompleksowo edukując i oferując szeroką gamę produktów i usług zdrowotnych.

Z badania przeprowadzonego przez Kantar „Zwyczaje zakupowe Polaków 2022” 64 proc. Polaków regularnie poszukuje informacji na temat zdrowych opcji żywieniowych, co przekłada się na wybór żywności funkcjonalnej dostępnej m.in. w aptekach. Według zaś  dostępnych danych polski rynek żywności funkcjonalnej może szybko osiągnąć wartość 10 mld zł, a docelowo – nawet 30 mld zł [i]. Z kolei raport „Trendy rynkowe w farmacji i zdrowiu 2023” informuje, że w ciągu ostatnich pięciu lat apteki zwiększyły swoją sprzedaż żywności funkcjonalnej o 35 proc.[ii]

Apteki, które dostosowują swoją ofertę do tych oczekiwań, mogą liczyć na zwiększenie sprzedaży i lojalności klientów, a klienci coraz częściej poszukują zdrowych opcji żywieniowych oraz produktów, które wspierają profilaktykę zdrowotną.

– Na świecie w aptekach sprzedawane są produkty  związane z profilaktyką, a w Polsce profilaktyka cały czas postrzegana jest opacznie – mówi Irena Rej, prezes Farmacji Polska. – Apteka powinna mieć możliwość sprzedawania wszystkich produktów, które służą higienie i zdrowiu, nie powinno być to limitowane, ani ograniczane. Dotyczy to wyrobów medycznych, dermokosmetyków czy suplementów, które de facto są artykułami spożywczymi a spełniają wymogi prawa farmaceutycznego. Dlaczego aptekom zabronić profilaktyki zdrowotnej? – zadaje pytanie retorycznie pani prezes Rej. – Powinno być więcej mądrej empatii a nie zakazów.

– Zależy nam, by farmaceuta stał się zaufanym doradcą we wszystkich kwestiach zdrowotnych. Jego rola w procesie prewencji chorób jest dziś niedoceniana, a niesie ze sobą korzyści dla całego systemu w tym ogranicza wydatki budżetu związane z hospitalizacją pacjentów – podkreśla Jakub Jakowicki, dyrektor ds. Marek Własnych DOZ SA. Naszym celem jest więc stworzenie przyjaznych, dobrze wyposażonych przestrzeni, które wspierają zdrowy styl życia.

DOZ SA, właściciel jednej z sieci aptecznych, znanej z szerokiego asortymentu produktów farmaceutycznych i kosmetycznych, rozszerza działalność o nowe kategorie produktowe, w tym o funkcjonalne produkty spożywcze zawierające w swoim składzie farmakopealne naturalne składniki pochodzenia roślinnego. Ta decyzja otwiera nowe możliwości dla pacjentów, umożliwiając im zakup wartościowych artykułów w jednym miejscu – zwłaszcza w miejscowościach, w których dostęp do innych punktów jak np. drogerie jest utrudniony.

Tomasz Podhajny, radca prawny zwraca uwagę, że te zmiany na rynku aptecznym są wynikiem kilku istotnych trendów, które mają wpływ na sposób, w jaki pacjenci podchodzą do zdrowia i wellness.

– Jednym z ważniejszych trendów jest rosnąca świadomość konsumentów dotycząca składników i jakości produktów, które stosują. Pacjenci coraz chętniej sięgają po preparaty oparte na naturalnych składnikach roślinnych, co z kolei wpływa na ofertę aptek podkreśla Tomasz Podhajny. Z związku z tym pojawiają się nowe produkty w asortymencie aptecznym, które są zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w tym z artykułem 72 ust. 5 pkt 6 prawo farmaceutyczne, który umożliwia sprzedaż środków spożywczych zawierających farmakopealne naturalne składniki pochodzenia roślinnego.

Wprowadzenie produktów spożywczych do asortymentu aptek jest odpowiedzią na te zmieniające się preferencje klientów.

DOZ SA stale monitoruje trendy i preferencje rynkowe, aby dostosowywać ofertę do oczekiwań konsumentów – zapewnia Jakub Jakowicki. – Firma rozwija kategorie o wysokim potencjale, ale także i te jeszcze nie tak masowe stając się rynkowym liderem w kreowaniu nowych kategorii. Odpowiadamy na realne potrzeby konsumentów, ale również działamy prewencyjnie, oferując produkty, które pomagają utrzymać dobrą kondycję. Wszystko zgodnie z obowiązującymi przepisami i stawiając pacjenta i jego potrzeby w centrum naszej uwagi – dodaje i puentuje swoją wypowiedź słowami: – Celem rozwoju dla tego rynku kategorii funkcjonalnych produktów spożywczych jest zapewnienie klientom większej wygody i ułatwienie codziennych zakupów nie tracąc z pola widzenia jego podstawowych, najważniejszych potrzeb. Wszystko z poszanowaniem dla miejsca i roli, jaką w całym procesie opieki nad pacjentem pełni farmaceuta.

Bezcukrowe opcje i żywność funkcjonalna

W dobie rosnącej liczby problemów zdrowotnych związanych z dietą, apteki zaczynają promować zdrowy styl życia np. poprzez oferowanie produktów bez cukru i sztucznych dodatków. – Wiele osób zwraca uwagę na to, co spożywa i produkty w aptece są odpowiedzią na te potrzeby. To dla nas priorytet – dodaje Jakub Jakowicki.

Żywność funkcjonalna to kolejny kluczowy element, który zmienia oblicze aptek. Produkty bogate w probiotyki, prebiotyki i inne składniki odżywcze, które wspierają zdrowie i samopoczucie, stają się coraz bardziej popularne. Dziś klient ich zakupu dokonuje często w alternatywnych kanałach dystrybucji – na dużych platformach aukcyjnych, w sklepach zielarskich, czy ze zdrową żywnością oraz za pośrednictwem licznych sklepów internetowych.

– Dzięki takim produktom, jesteśmy w stanie pomóc pacjentom w zarządzaniu ich zdrowiem na wiele sposobów, co wpływa na ich jakość życia. Klienci chcą mieć jednak pewność, że kupują żywność, która jest nie tylko smaczna, ale również bezpieczna i korzystna dla ich zdrowia. W przypadku aptek taką gwarancję dostają, bo to właśnie apteki muszą wykazać, że produkty mają działanie wspierające zdrowie oraz zapewnić dla nich kontrolowany łańcuch dostaw czy odpowiednią temperaturę powietrza w aptece – podkreśla przedstawiciel DOZ SA.

Przyszłość aptek

Przyszłość aptek realizujących zmieniające się oczekiwania klienta wydaje się obiecująca. – Jestem przekonany, że w ciągu najbliższych kilku lat apteki zmienią się w centra zdrowia, które będą w stanie zaspokoić potrzeby pacjentów w coraz bardziej kompleksowy sposób – konkluduje Jakub Jakowicki.

Apteki przyszłości to miejsca, które mogą znacząco wpłynąć na zdrowie społeczeństwa. Zintegrowane podejście do zdrowia, oparte na jakości produktów i innowacyjnych technologiach, sprawi, że pacjenci będą mieli tam łatwiejszy dostęp do niezbędnych informacji i szerszej niż obecnie gamy produktów.

– Należy pamiętać, że pacjenci darzą farmaceutów i apteki dużym zaufaniem – podkreśla Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich. – Dlatego istotne jest, przy zwiększaniu asortymentu, aby pacjenci mieli pewność, że produkty dostępne w aptekach charakteryzują się najwyższą jakością.

[i] [1] https://www.sektorinnowacji.pl/znak-certyfikujacy-unii-europejskiej-f-food-dla-zywnosci-o-szczegolnej-wartosci-odzywczej/

[ii] Raport „Trendy rynkowe w farmacji i zdrowiu 2023” przeprowadzony przez IQVIA

Więcej od autora

Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

ŚWIAT LEKARZA i ŚWIAT LEKARZA 3D w Twojej skrzynce mailowej: