Partner
Partner
Więcej
    Partner
    Partner

    Anna Kupiecka i Michał Grzybowski: Rak piersi: edukacja i profilaktyka

    Kampanie społeczne, takie jak „BreastFit” mają za zadanie zmienić świadomość i podejście do własnego zdrowia. Fundacja Philips już po raz drugi przyłącza się do akcji „BreastFit”, nie tylko podkreślając rolę profilaktyki, ale również pomagając dotrzeć z badaniami tam, gdzie dostęp do nich jest najbardziej utrudniony – zgodnie z misją Fundacji Philips, jaką jest zmniejszanie nierówności w dostępie do  ochrony zdrowia i dostarczanie innowacyjnych rozwiązań wspierających zapobieganie, diagnostykę i leczenie – o szóstej edycji kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” mówią Anna Kupiecka z Fundacji OncoCafe – Razem Lepiej i Michał Grzybowski, prezes Philips Polska.

    Polki rzadko wykonują badania i samobadanie piersi, które pozwalają zauważyć pierwsze niepokojące zmiany. Jak zachęcić kobiety do korzystania z  bezpłatnych badań i poszerzyć do nich dostęp?

    ANNA KUPIECKA: Najważniejsza jest tu konsekwentna edukacja. Wiele kobiet nadal wierzy, że skoro nic je nie boli, to nie ma potrzeby wykonywania badania, albo że po prostu mają na to badanie jeszcze czas. A odpowiednia profilaktyka, comiesięczne samobadanie piersi czy regularne badanie USG oznacza właśnie, że kontrolujemy swoje zdrowie, chociaż czujemy się dobrze, by wykryć ewentualne zmiany na  wczesnym, bezobjawowym etapie rozwoju. Właśnie dlatego do uczestnictwa w  kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” zachęcamy mężczyzn, by  przypominali o badaniach, wspierali realnie w procesie profilaktyki, ale także na  późniejszych etapach, jeśli choroba nowotworowa zostanie potwierdzona. Za  zmianą świadomości i podejścia do własnego zdrowia musi iść też konkretna wiedza dotycząca samobadania piersi. Z danych Novartis wynika, że 1/3 kobiet w  Polsce nadal nie wie, jak to badanie przeprowadzić.

    Kampanie społeczne, takie jak „BreastFit”, wsparcie edukacji o samobadaniu piersi, warsztaty, pomoc w dostępie do badań mają za zadanie to zmienić.

    Fundacja Philips w ubiegłym roku przyłączyła się do ogólnopolskiej kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” organizowanej przez Fundację OnkoCafe. Czy dzięki temu Fundacja chce podkreślić rolę profilaktyki raka piersi?

    MICHAŁ GRZYBOWSKI: W 2020 r. w Polsce została odnotowana rekordowa liczba zachorowań na raka piersi – 25 tys. nowych przypadków. Średnia roczna liczba zachorowań z poprzednich lat waha się między 16 a 18 tys. Ta niezwykle alarmująca sytuacja jest wypadkową kilku czynników. Głównym jest pandemia, która spowodowała, że kobiety zapomniały o profilaktyce i regularnych badaniach. Ze  względu na to coraz więcej z nich trafia do lekarza zdecydowanie za późno. W  zeszłym roku z powodu raka piersi zmarło prawie 9 tys. Polek, a przecież część z nich można by uratować, gdyby odpowiednio wcześnie zostały zdiagnozowane.

    Niestety Polki nadal zbyt rzadko się badają, dlatego Fundacja Philips już po raz drugi przyłącza się do akcji „BreastFit”, nie tylko podkreślając rolę profilaktyki, ale również pomagając dotrzeć z badaniami tam, gdzie dostęp do nich jest najbardziej utrudniony – zgodnie z misją Fundacji Philips, jaką jest zmniejszanie nierówności w dostępie do  ochrony zdrowia i dostarczanie innowacyjnych rozwiązań wspierających zapobieganie, diagnostykę i leczenie.

    W jaki sposób wspieracie działania w ramach tej kampanii?

    MICHAŁ GRZYBOWSKI: Wspieramy serię warsztatów, które odbywają się w  siedzibach kół gospodyń wiejskich w całej Polsce. Wspólnie z Fundacją OnkoCafe – Razem Lepiej skupiliśmy się przede wszystkim na regionach, gdzie dostęp do  specjalistycznych badań jest z różnych względów ograniczony, a wiedza dotycząca profilaktyki raka piersi niewystarczająca. Podczas warsztatów uczestnicy dowiadują się m.in., jak samodzielnie badać piersi, jakie sygnały powinny zaniepokoić, by jak najszybciej dać się do lekarza specjalisty. Fundacja OnkoCafe szkoli też ambasadorki, które będą popularyzowały profilaktykę raka piersi w swoim miejscu zamieszkania. Otrzymują one odpowiednie kompetencje i wiedzę dotyczącą np. tego, co zrobić, gdy  kobieta ma obawy przed badaniem.

    Innym, ważnym celem kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest także zaangażowanie mężczyzn – partnerów, braci, synów kobiet biorących udział w  warsztatach. Kampania edukuje mężczyzn o tym, jak istotne jest wsparcie emocjonalne kobiety, interesowanie się jej zdrowiem, przypominanie o badaniach i  profilaktyce, ale także pokazuje, jak wspólnie przejść przez diagnozę nowotworu i  leczenie.

    W ramach kampanii „BreastFit” wspieracie dostęp do bezpłatnych badań USG piersi. Ile kobiet będzie mogło skorzystać z tych badań?

    ANNA KUPIECKA: Oprócz kwestii świadomościowych dużą barierę w profilaktyce raka piersi stanowi utrudniony dostęp do specjalistycznej diagnostyki w krótkim czasie. W Polsce istnieją regiony, w których na badania trzeba czekać nawet kilka miesięcy. To właśnie dla kobiet z takich terenów przeznaczona jest kolejna edycja bezpłatnych badań USG piersi. W ubiegłym roku Fundacja Philips sfinansowała 1000 takich badań w całej Polsce; w tym roku do tej puli dokładamy kolejne pół tysiąca badań, ale też wzmacniamy obecność w regionach z edukacją i wsparciem lokalnie.

    Co roku odnotowuje się wysoką liczbę zachorowań na raka piersi. W odróżnieniu od innych krajów Europy, w Polsce rosną też współczynniki zgonów z tego powodu. Jak na te wyniki wpłynęły pandemia i utrudniony dostęp do badań?

    ANNA KUPIECKA: Niestety pandemia negatywnie wpłynęła również na profilaktykę onkologiczną. Odbiło się to także na profilaktyce raka piersi, w przypadku mammografii odnotowano aż 94% spadek liczby wykonanych badań przesiewowych w porównaniu z ilością szacowaną na podstawie lat ubiegłych. Ze strachu przed pandemią i przez utrudniony dostęp do lekarzy pacjenci przestali się zgłaszać na badania. Z drugiej jednak strony pandemia pokazała, że rzeczy do tej pory niemożliwe czy rzadko stosowane, np. zdalna opieka nad pacjentem, okazały się korzystnym rozwiązaniem. Jak pokazują wyniki badań Future Health Index 2021, według liderów ochrony zdrowia w Polsce inwestycją o najwyższym priorytecie jest cyfrowa dokumentacja medyczna. Pozwala ona chociażby na szybki przepływ informacji między lekarzami różnych specjalności, np. rodzinnym i onkologiem. Skorzysta na tym również diagnostyka onkologiczna.

    Kolejny rok z rzędu kampania „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska sprawa” jest skierowana zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn. Na stronie breastfit.onkocafe.pl zaprezentowany jest prosty trening: jak mężczyzna może pomóc swojej partnerce badać piersi. Dlaczego tak ważne jest wsparcie partnera w profilaktyce i walce z chorobą nowotworową?

    ANNA KUPIECKA: Partnerstwo opiera się na bliskości i trosce o siebie nawzajem, także w wymiarze zdrowotnym. Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” zachęca i pokazuje, w jaki sposób mężczyzna może włączyć się w profilaktykę raka piersi. Kobiety często dbają o wszystko i wszystkich dookoła, zapominając przy tym o  sobie. W tym zabieganym świecie, gdzie pełnimy tak wiele różnych i wymagających ról, to właśnie partner może być tym, który powie stop i przypomni o regularnych badaniach USG albo pomoże w samobadaniu piersi.

    Wsparcie mężczyzny staje się jeszcze bardziej istotne w obliczu diagnozy raka piersi. Stres, z którym kobieta mierzy się w czasie choroby, wymaga troskliwej obecności partnera. Kampania „BreastFit” dostarcza partnerom wiedzy o sposobach wsparcia i narzędziach do rozmowy.

    Warto wspomnieć, że w tym roku charytatywny kalendarz „Power of Community 2022” z udziałem sportowców cross fit jest nieco inny niż dotychczas. Na czym polega jego odmienność?

    ANNA KUPIECKA: W tym roku pierwszy raz oprócz mężczyzn na zdjęciach pojawią się również kobiety. Do projektu zaangażowane zostały panie z kół gospodyń wiejskich, z różnych regionów Polski, gdzie potrzeba budowania świadomości profilaktyki raka piersi jest szczególnie istotna. Tegoroczna edycja kalendarza powstała z udziałem m.in. Daniela Józka Qczaja i Michała Karmowskiego. Zdjęcia kobiet i mężczyzn na tle sielskich plenerów mają jeszcze bardziej wzmacniać główny przekaz „Power of Community”, czyli ukazanie siły społeczności. Jak co roku dochód ze sprzedaży kalendarza będzie przeznaczony na wsparcie kobiet z rakiem piersi – także w fazie zaawansowanej.

    Rozmawiała: Anna Rogala

    Więcej od autora

    Anna Rogala
    Anna Rogala
    Dziennikarka, z-ca red. naczelnego magazynu „Świat Lekarza”. Od ponad 20 lat związana z szeroko pojętą tematyką medyczną, pracowała m.in. w magazynach „Mamo, to ja”, „Konsyliarz”, „Manager Apteki”, „Na zdrowie. Dostępne bez recepty”. Autorka artykułów i wywiadów z ekspertami z różnych dziedzin medycyny. Zaangażowana w szereg akcji dotyczących profilaktyki organizowanych przez Instytut Nagrody Zaufania „Złoty OTIS”. Od początku istnienia magazynu „Świat Lekarza” (2008) jest związana z tą redakcją.

    Podobne artykuły

    ŚWIAT LEKARZA 3Dspot_img

    Najnowsze artykuły

    Prof. Wierzba, dyrektor szpitala MSWiA: To nie miał być i nie będzie szpital dla VIP-ow

    To nigdy nie będzie szpital dla VIP-ów, przekształcenie CSK MSWiA w Państwowy Instytut Medyczny to szansa dla pacjentów i personelu.

    Gdy rock sięga granic muzyki, a onkologia granic medycyny, czyli XVI konferencja Polskiej Grupy Raka Płuca

    To największa naukowa konferencja onkologiczna w Polsce: onkolodzy kliniczni, pulmonolodzy, patomorfolodzy, radioterapeuci, diagności molekularni i laboratoryjni, radiolodzy podczas XVI Konferencji Polskiej Grupy Raka Płuca...

    XII Kongres Polskiego Towarzystwa Lipidologicznego: zaproszenie do udziału

    Polskie Towarzystwo Lipidologiczne zaprasza do udziału wtegorocznej, XII edycji Kongresu PTL, który odbędzie się w formie hybrydowej. Kongres to dziesiątki merytorycznych wykładów, panele dyskusyjne,...

    Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

    Zaprenumeruj bezpłatnie ŚWIAT LEKARZA 3D