DOŁĄCZ DO SUBSKRYBENTÓW

NEWSLETTERA

Katarzyna Urbańska: Edukujemy i zachęcamy do profilaktyki

Podziel się treścią:

 

– Podstawowym celem naszej kampanii jest edukacja w zakresie czynników ryzyka chorób układu krążenia oraz wynikających z nich zagrożeń, a także podkreślanie roli i promowanie badań profilaktycznych – mówi Katarzyna Urbańska, dyrektor ds. komunikacji i spraw zewnętrznych w Servier Polska.

SERVIER DLA SERCA – Nagroda Zaufania Złoty OTIS 2023 za 20 lat kampanii społecznej (20032023)

To raczej rzadkość, żeby firma, rok w rok, w tym przypadku od 20 lat, prowadziła tę samą kampanię, cieszącą się niesłabnącą popularnością. W czym tkwi jej sukces?

Dwadzieścia lat temu, kiedy startowaliśmy z kampanią SERVIER DLA SERCA, świadomość zdrowotna Polaków na temat czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i profilaktyki w tym obszarze była zdecydowanie niewystarczająca. Wyruszając w trasę po Polsce Mobilną Poradnią Kardiologiczną Servier, chcieliśmy to zmienić. Nasz Kardiobus wyróżniał się – wcześniej nie było wiele podobnych aktywności. Przez lata edukowaliśmy i zachęcaliśmy do profilaktyki – wpływaliśmy na zmianę nawyków na prozdrowotne. Stawialiśmy na jakość i jak najlepsze merytoryczne przygotowanie kampanii. Oferowaliśmy bezpłatne badania i konsultacje lekarskie. Docieraliśmy do dużych miast i małych miejscowości, co było naszym marzeniem.

Dziś kampania jest marką samą w sobie. Stoi za tym konsekwencja – dwie dekady regularnych aktywności, a także ogólnopolski zasięg. Zawsze też staramy się wiedzę ekspertów, którzy nas merytorycznie wspierają, przekuć w praktykę, z której nasi odbiorcy będą mogli realnie skorzystać. Wierzymy bowiem, że tylko wtedy ta kampania ma sens, kiedy ludzie będą dostrzegać w niej coś bardzo konkretnego dla siebie: praktyczną wiedzę, realną profilaktykę i zdrowe nawyki.

W 2022 r. częścią kampanii było wydarzenie „Idź na rekord. Wygraj z nadciśnieniem tętniczym”. I znowu ogromny sukces! Proszę przypomnieć, jak to było.

To było ogromne wyzwanie przede wszystkim organizacyjne. Duży stres, czy się uda, ale po wszystkim jeszcze większa satysfakcja, że Rekord Polski należy do nas. Po raz pierwszy w historii naszego kraju tak liczna grupa – aż 186 – osób zgromadziła się w jednym miejscu, aby w tym samym czasie zmierzyć sobie ciśnienie. Emocje były ogromne. Już wtedy byliśmy blisko drugiego Rekordu, a że lubimy wyzwania, w tym roku poszliśmy o krok dalej. Sięgamy po Rekord Guinnessa. Tym razem w jednym miejscu zebrało się aż 250 osób, które jednocześnie dokonały pomiaru ciśnienia. Wierzymy, że oficjalna decyzja o Rekordzie jest tylko formalnością. To ważne wydarzenie, które jest przede wszystkim potężnym impulsem dla wielu do tego, aby to proste, bezbolesne i tanie badanie wpisało się na stałe w kalendarz badań profilaktycznych.

Co przekazuje kampania SERVIER DLA SERCA? Co dzięki niej udało się osiągnąć, a co jest jeszcze do zrobienia?

Podstawowym celem naszej kampanii jest edukacja w zakresie czynników ryzyka chorób układu krążenia oraz wynikających z nich zagrożeń, a także podkreślanie roli i promowanie badań profilaktycznych. Za efektami naszej kampanii stoją liczby. Przez 20 lat odwiedziliśmy 81 miast, wiele z nich kilku krotnie. Przebadaliśmy blisko 50,5 tys. pacjentów, wśród których ponad 40 proc. miało podwyższoną wartość ciśnienia tętniczego lub nieprawidłowe stężenie cholesterolu. Niektórzy z nich po raz pierwszy zostali zdiagnozowani lub zdali sobie sprawę, jak ważne jest bezkompromisowe stosowanie się do zaleceń lekarskich. Wiemy jednak, że wiele jeszcze przed nami, a do realnej zmiany nawyków i zachowań, które mogłyby wspomóc walkę z chorobami układu krążenia, potrzebna jest regularność działań prowadzonych przez lata. Wtedy ta wiedza ma szansę się utrwalić i „wejść w krew”, stać się po prostu naturalną postawą.

Wróćmy jeszcze do początku – dlaczego właśnie serce?

Znany jest slogan „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. W przypadku chorób układu krążenia ma to szczególne znaczenie, ponieważ zależą one w dużej mierze od modyfikowalnych czynników ryzyka. Mimo to nadal to choroby serca są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce. W kolejnych edycjach naszej kampanii poruszyliśmy niemal każdy problem związany z chorobami sercowo-naczyniowymi. Mówiliśmy o chorobie wieńcowej, niewydolności serca, zawale, o specyfice chorób serca u kobiet oraz profilaktyce kardiologicznej u dzieci. Od kilku lat edukujemy na temat nadciśnienia tętniczego, czyli jednego z najczęściej występujących czynników ryzyka sercowo-naczyniowego, który bez odpowiedniej kontroli może doprowadzić do groźnych powikłań, zaczynając od przerostu mięśnia sercowego, zmian naczyniowych, zaburzeń funkcji nerek, aż po zawał serca i udar mózgu.

Firma prowadzi również inne kampanie w obszarze onkologii i depresji. Można powiedzieć, że celem waszych działań są szczególnie te obszary zdrowia, w których najwięcej jest do wykonania. Czy będziecie te wyzwania kontynuować, może podejmować inne, równie ważne?

To prawda. Od lat organizujemy trzy duże, ogólnopolskie kampanie społeczne – najstarsza „Servier dla Serca”, „Forum Przeciw Depresji” już z 17-letnią tradycją oraz „Servier – Wyłącz Raka”. Każda z nich to ogromne wyzwanie i jeszcze większa odpowiedzialność, którą czujemy za pacjentów. Choroby układu krążenia występują powszechnie, np. nadciśnienie tętnicze może dotyczyć nawet co 4. Polaka. Niestety przez to często są bagatelizowane przez samych pacjentów. W przypadku depresji czy chorób nowotworowych – szczególnie układu pokarmowego – musimy zmagać się z tabu, które towarzyszy tych chorobom. To dodatkowa przeszkoda, którą – mam poczucie – z sukcesem pokonujemy.

Dziś o depresji myślimy i mówimy inaczej niż kilkanaście lat temu, kiedy startowaliśmy z kampanią. Wizyta u specjalisty – lekarza psychiatry już tak nie stygmatyzuje. Przełamać strach i wstyd przed kolonoskopią – badaniem, które może realnie uratować życie – jest dużo trudniej, bo to dotyczy sfery bardzo intymnej. Wierzę jednak, że krok po kroku – znów regularnością i systematycznością naszych działań zmienimy postrzeganie tych chorób i wpłyniemy pozytywnie na zmianę nawyków i zachowań wspierających profilaktykę zarówno pierwotną, jak i wtórną.

Rozmawiała: Bożena Stasiak

Bożena Stasiak
Bożena Stasiak
Dziennikarka z wieloletnim stażem, pisała m.in. dla „Super Expressu”. Laureatka prestiżowych nagród i wyróżnień dziennikarskich, w tym Nagrody Zaufania „Złoty Otis” w kategorii Media i Zdrowie w 2019 r. Absolwentka Lingwistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim, dziennikarstwa podyplomowego na UW i Germanistik-Journalistik na Uniwersytecie w Lipsku. Autorka reportaży i poradników.

Więcej od autora

Chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata medycyny?

Zaprenumeruj bezpłatnie ŚWIAT LEKARZA 3D